اخبار داغ
  از حیثیت مجلس دفاع کنید
 بازنشستگان توان گذران زندگی خود را ندارند
 ساماندهی کارکنان دولت با جدیت پیگیری شود
 مردم منتظر اقدام در پرونده فساد واردات چای هستند
 عضو ناظر مجلس در شورای رقابت انتخاب شد
 ارقام تحقق ناپذیر در بودجه وجود ندارد
 کیفیت سوخت ناچارا کاهش داده می‌شود
 حاضران در فیلم غیراخلاقی گیلان بازداشت شدند
 نیروهای طرحی دوران کرونا تعیین تکلیف شود
 به معیشت مردم توجه شود
 مدیر کل آژانس نباید احساسی موضع‌گیری کند
 دولت ساخت مسکن را در اولویت کاری خود قرار دهد
 مجلس به دنبال رفع تبعیض حقوق بازنشستگان
 به تعداد نمایندگان مجلس اضافه می‌شود؟
 شناسایی حدود ۱۱۰ هزار خانه برای دریافت مالیات
 امنیت روانی جامعه را به خطر نیاندازید
 صف‌های سوخت‌گیری در تهران جمع شد؟
 این خانوارها مسکن رایگان می‌گیرند
 پاسخ قالیباف به رئیس سازمان برنامه و بودجه
 هیچ برنامه‌ای برای زمان‌بندی قطع برق وجود ندارد!
دیگر رسانه ها
 ساها در جمع ۵ ایرلاین برتر کشور
 دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۳ بازنگری کند
 گرانی برای مردم مشکل ساز شده است
 عنوان مدرسه از برخی واحدهای آموزشی حذف می‌شود
  کیفیت سوخت ناچارا کاهش داده می‌شود
 بستر ایجاد اشتغال برای جوانان فراهم شود
  اعتیاد اینترنتی کودکان را جدی بگیرید
  سال آینده فشار مالیاتی بر مردم نداریم
 صادرات پیاز و گوجه فرنگی به زودی محدود می شود
 سهمیه سوخت این خودروها قطع می‌شود
 افزایش ۳۰ درصدی حقوق تورم را تشدید می‌کند
 مردم تهران زباله نفس می‌کشند
 خودروهای وارداتی فوتبالیست ها پلاک نمی شوند!
 به سمت حذف «کنکور» می‌رویم
 اختصاص سهام عدالت به نوزادان مطرح نیست
 مدیرعامل چای دبش اختلاسگر نیست!
 نیروگاه‌های استان تهران مازوت مصرف نمی‌کنند
 باید لوازم خانگی باکیفیت وارد شود
 ریالی از بانک مرکزی بابت تنخواه گردان خزانه نگرفتیم
 واردات کالاهای تحریمی تسهیل شد
سرویس :  فرهنگارسال به دوستان ارسال به دوستان نسخه چاپی
شناسه خبر:  7043دوشنبه 23 مرداد 1402   |   13:34:50
مولوی:

 آثار اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین باید در مدارس دیده شود

رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به تشکیل نشست کمیته مذکور بر اجرایی سازی مفاد سند تحول بنیادین به صورت کامل در مدارس تاکید کرد.
به گزارش صندلی سبز؛ سیدمحمد مولوی  با اشاره به برگزاری نشست کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با حضور اعضای کمیته و پارسا نیا مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرایی سازی سند تحول بنیادین و دبیر قرارگاه اجرایی سازی سند تحول بنیادین، گفت: قرارگاه اجرایی سازی سند تحول بنیادین در سال‌های گذشته به منظور راهبری و هماهنگی‌های لازم جهت اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در لایه های مختلف نظام آموزش و پرورش شکل گرفته است.

نماینده مردم آبادان در مجلس ادامه داد: با وجود آنکه مسئولان قرارگاه تأکید کرده بودند که این قرارگاه به منظور اجرایی سازی و پیگیری و هماهنگی امور اجرای سند در لایه های مختلف آموزش و پرورش است اما بررسی عملکرد این قرارگاه نشان می‌دهد که در موارد بسیاری قرارگاه به حوزه اجرا ورود کرده است و مثلاً با برگزاری دوره های آموزشی برای معلمان عملاً به جای دوره های ضمن خدمت وظیفه آموزش معلمان را بر عهده گرفته است.

وی افزود: این در حالی است که انتظار آن بود قرارگاه با تنظیم گری برنامه های معاونت ها، مراکز و دستگاه ها و سازمان‌های تابعه وزارت آموزش و پرورش به گونه ای عمل نماید که تمامی برنامه ها و بودجه ها در راستای اجرایی سازی سند تحول بنیادین قرار گیرند. یکی از اصلی ترین آفت‌های غفلت از این مسئله ابلاغ سند تحول دولت مردمی بود که بعضی از بندهای مرتبط با آموزش و پرورش در این سند همچون پته‌ای کردن نظام آموزشی و هیئت امنایی کردن ۳۰ درصد از مدارس دولتی کاملاً مغایر با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بود.

مولوی پر رنگ بودن بحث‌های گفتمانی نسبت به وجوه اجرایی سازیی را از دیگر موارد مهم در سند تحول دانست و گفت: از آغاز به کار قرارگاه مسئولان قرارگاه یکی از وظایف خود را گفتمان سازی اجرای سند تحول بیان کردند اما این وظیفه آنقدر پررنگ شد که می‌توان امروز نام قرارگاه را «قرارگاه گفتمان سازی اجرای سند تحول» دانست.

وی یادآور شد: دبیر قرارگاه نیز پیش از این بیان داشته بود باید حرکت ما به سمت و سوی گفتمان سازی سند تحول سوق داده شود و خانواده ها معلمان، مدیران مدارس کارشناسان ستادی و حتی مدیران ارشد وزارتخانه آموزش و پرورش نیز باید به سمت گفتمان سازی سند تحول کشیده شوند برگزاری نمایشگاه برگزاری دوره های گفتمانی و آموزشی با نام «رهیاران تحول» و...  نمونه ای از برنامه هایی است که بر این اساس برگزار شد هر چند که اصل گفتمان سازی بسیار مهم است و سند تحول نیز بر آن تأکید داشته و مقام معظم رهبری نیز بر آن تأکید کرده اند اما واضح است که این مسئله نمی‌تواند اصلی ترین کار قرارگاه باشد.

این نماینده مردم در مجلس با انتقاد از نگاه پروژه ای و موردی به اجرای سند تحول، یادآور شد: یکی از آفت های اصلی که دولت‌های مختلف بدان دچار می‌شوند نگاه پروژه ای و بخشی به اجرای سند تحول است. در دولت سیزدهم نیز متأسفانه با طرح مسئله مدارس تراز سند تحول همین نگاه تکرار شد در حالی که سند تحول، سند یک مدرسه نیست که بشود آن را به صورت آزمایشی اجرا کرد بلکه سندی مرتبط با نهاد تعلیم و تربیت است که بایستی تغییرات کلانی در سطوح مختلف از قانون گذاری تا اجرا انجام تا سند پیاده سازی شود و عملاً این نگاه پروژه ای و بخشی و ایجاد چنین مدارسی موجب انحراف سند و انجام کارهای نمایشی است.

مولوی، عدم توجه به وجوه قانون گذاری سند تحول را دیگر سرفصل این حوزه دانست و افزود: با وجود آنکه ۱۲ راهکار صریح و ضمنی در سند تحول بنیادین مربوط به حوزه قانون گذاری میشوند و این مسئله یکی از مهمترین وجوه اجرایی سازی سند تحول است اما تا لحظه نگارش این گزارش هیچ لایحه ای از سوی دولت به این منظور به مجلس شورای اسلامی تقدیم نشده است. تنها لایحه رتبه بندی معلمان به مجلس تقدیم شد که آن نیز در پی تکلیفی بود که مجلس در قانون برنامه ششم برای دولت تعیین کرد.

وی همچنین فقدان ارتباط ساختاری معنادار میان قرارگاه با معاونت ها و مراکز مختلف را از  موارد دیگر برشمرد و ادامه داد: یکی از اصلی ترین دلایل عدم توانایی قرارگاه برای اجرایی سازی سند تحول عدم پیوند ساختاری مشخص با معاونتها بوده است. در سالهای گذشته شاهد بوده ایم که برخی از معاونان اساساً این قرارگاه و فعالیتهای آن را باور نداشته اند و بدین منظور پی‌گیریهای قرارگاه را هم محل توجه قرار نمی‌دادند.

به نوشته خانه ملت،وی یادآور شد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را نباید سند وزارت خانه آموزش و پرورش دانست. این سند، سند نهاد تعلیم و تربیت در ایران است و بدین لحاظ بایستی دستگاههای مختلفی برای اجرای آن اقدام کنند بدین منظور قرارگاه اجرایی سازی سند تحول نیز نباید فعالیت‌ها و پیگیری‌های خود را تنها معطوف به وزارت آموزش و پرورش سازد و بایستی فراتر از این وزارت خانه به پیگیری امور بپردازد. برای مثال یکی از اصلی ترین نهادهای موثر در اجرای این سند مجلس شورای اسلامی است که متأسفانه تا برگزاری این جلسه ارتباط معناداری بین قرارگاه و مجلس یا مرکز پژوهشهای مجلس وجود نداشته است.
ایمیل مستقیم:   info@sandalisabz.ir
نظر شما:
[ لطفاً از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید ]
نام: *
ایمیل:
کد: *
 
     
نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.
   
اینستاگرام صندلی سبز
 درباره ما | تماس با ما | پیوندها | آرشیو | RSS
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صندلی سبز است و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است
© 2015 sandalisabz professional news site. All rights reserved